- seit 2024: Professorin für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing, Duale Hochschule Sachsen – Staatliche Studienakademie Dresden
- 2018-2022: Dozentin für die Betreuung von Bachelorarbeiten, Fachhochschule Dresden, Professur für Pflegemanagement
- 2017-2023: Sales Managerin und Online Marketing Managerin, PocketBook Readers GmbH, Radebeul
- 2014-2018: Promotion, Professur für Marketing, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
- 2015-2017: Projektleiterin im Projekt "COSUS - Consumers in a Sustainable Food Supply Chain", Professur für Lebensmitteltechnik, TU Dresden
- 2014-2017: Projektleiterin im Projekt "DEDIPAC - Determinants of Diet and Physical Activity", Professur für Marketing, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
- 2013-2014: Stellvertretende Projektleiterin im Projekt "InnoTech4Health", Professur für Entrepreneurship und Innovation, TU Dresden
- 2013-2013: Projektleiterin im Projekt "Innovative Strategien zur Überwindung von impliziten produkt- und personenbezogenen Hürden für den Konsum gesunder Lebensmittel", Professur für Marketing, TU Dresden
- 2010-2012: Masterstudium Betriebswirtschaftslehre, TU Dresden
- 2007-2010: Bachelorstudium Wirtschaftswissenschaften, TU Dresden
1 Prof. Dr. sc. pol. Claudia Symmank
Studiengang Betriebswirtschaft – Handel
Studienrichtungsleiterin Betriebswirtschaft - Handel
Personendaten
Standort
Staatliche Studienakademie Dresden
Hans-Grundig-Straße 25
01307 Dresden
Raum 2.314
Weiterführende Links
Vita
Publikationen
- Symmank, C. (2023).
Looked at and Bought? How Extrinsic and Intrinsic Product Characteristics Influence Food Purchases. In: Mau, G., Schweizer, M., Oriet, C. (eds), Multisensory in Stationary Retail. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 81-98. - Symmank, C. (2021).
Angeschaut und eingekauft? Wie extrinsische und intrinsische Produktmerkmale den Lebensmitteleinkauf beeinflussen. In: Mau G., Schweizer M., Oriet G. (Hrsg.), Multisensorik im stationären Handel: Grundlagen und Praxis der kundenzentrierten Filialgestaltung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 89-108. - Hoffmann, N. C.; Symmank, C.; Mai, R.; Rohm, T.; Stok, M.; Hoffmann, S. (2020).
Extrinsic Product Attributes in Consumers’ Food Decisions: Review and Network Analysis of the Marketing Literature, Journal of Marketing Management, 36 (9-10), 888-915. doi: https://doi.org/10.1080/0267257X.2020.1773514. - Symmank, C. (2019).
Extrinsic and intrinsic food product attributes in sensory and consumer research: Literature review and quantification of the findings. Management Review Quarterly, 69 (1), 39-74. https://doi.org/10.1007/s11301-018-0146-6. - Symmank C., Beer A., Zahn S., Rohm H. (2019).
Sensorische Claims – Lebensmittel-Werbung am Point of Sale. In: Heinemann S. (eds) Werbegeschichte(n). Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation, Wiesbaden: Springer VS, 171-190. https://doi.org/10.1007/978-3-658-26657-8_11. - Symmank, C. (2019).
Extrinsic and intrinsic food product attributes in sensory and consumer research: Literature review and quantification of the findings. Management Review Quarterly, 69 (1), 39-74. https://doi.org/10.1007/s11301-018-0146-6. - Symmank, C., Zahn, S., Rohm, H. (2018).
Visually suboptimal bananas: How ripeness affects consumer expectation and perception. Appetite, 120, 472-481. https://doi.org/10.1016/j.appet.2017.10.002. - Symmank, C., Rohm, H. (2017).
Konsumentenakzeptanz von optisch suboptimalen Lebensmitteln. Deutsche Lebensmittel-Rundschau, 113, 417-421. - Symmank, C., Hoffmann, S., Mai, R., Rohm, H. (2017).
Einflussfaktoren auf die Lebensmittelauswahl: Ergebnisse des europäischen Forschungsprojektes FODEM. Deutsche Lebensmittel-Rundschau, 113, 113-117. - Helmert, J. R., Symmank, C., Rohm, H. (2017).
Have an eye on the buckled cucumber: An eye tracking study on visually suboptimal foods. Food Quality and Preference, 60, 40-47. http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2017.03.009. - Symmank, C., Mai, R., Hoffmann, S., Stok, F. M., Renner, B., Lien, N., Rohm, H. (2017).
Predictors of food decision making: A systematic interdisciplinary mapping (SIM) review. Appetite, 110, 25-35. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.11.023. - Symmank, C., Mai, R., Seeberg-Elverfeldt, B. (2017).
Ambivalente Einflüsse der Verpackungsfarbe auf das Konsumentenurteil: Helle Verpackungen als Fluch oder Segen?., Der Lebensmittelkontrolleur, 2, 11-14. - Raak, N., Symmank, C., Zahn, S., Aschemann-Witzel, J., Rohm, H. (2016).
Processing- and product-related causes for food waste and implications for the food supply chain. Waste Management, 61, 461-472. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2016.12.027. - Mai, R., Symmank, C., Seeberg-Elverfeldt, B. (2016).
Light and pale colors in food packaging: When does this package cue signal superior healthiness or inferior tastiness?. Journal of Retailing, 92 (4), 426-444. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.08.002. - Böhme, B., Symmank, C., Rohm, H. (2016).
Physical and sensory properties of chocolate made with lecithin of different origin. European Journal of Lipid Science and Technology, 118 (12), 1839-1845. https://doi.org/10.1002/ejlt.201600201. - Symmank, C., Hoffmann, S. (2016).
Leugnung und Ablehnung von Verantwortung. In L. Heidbrink, C. Langbehn, J. Sombetzki (Hrsg.), Handbuch Verantwortung. Wiesbaden: Springer Fachmedien. - Symmank, C., Krause, J., & Gurtner, S. (2015).
Stakeholder variety in healthcare and their integration in the medical device development process. In S. Gurtner, K. Soyez (Eds.), Challenges and Opportunities in Health Care Management. Wiesbaden: Springer International Publishing, 247-258.
Konferenzbeiträge:
- Disselhoff, J. S., Niemand, T., Symmank, C. (2025).
Gluten-free and Tasty? The Importance of the Unhealthy = Tasty Intuition for the Preference of Gluten-free Products among Consumers with Intolerance to Gluten,
Proceedings of the International Marketing Trends Conference (IMTC 2025), 23.-25. January 2025, Venice, Italy (forthcoming). - Sperling, E., Mücksch, J., Symmank, C. (2025).
Between Tolerance, Embarrassment and Rainbow Washing Suspicion – Perceptions of LGBT Symbols in Business Communication among Men, Proceedings of the International Marketing Trends Conference (IMTC 2025), 23.-25. January 2025, Venice, Italy (forthcoming). - Hoffmann, N. C., Symmank, C., Mai, R., Rohm, T., Stok, M., Hoffmann, S. (2020).
Extrinsic Product Attributes in Consumers’ Food Decisions: Review and Network Analysis of the Marketing Literature, AMA Winter Conference, 14.-16. February 2020, San Diego, US. - Symmank, C., Zahn, S., Rohm, H. (2017).
Consumer expectation and sensory response to yoghurt with different best-before-date, 12th Pangborn Sensory Science Symposium, 20.-24. August 2017, Providence, Rhode Island, USA. - Symmank, C., Hoffmann, S., Mai, R., Stok, F. M., Renner, B., Rohm, H. (2017).
Psychological determinants of food decision making: A systematic literature review, 6th Annual Conference of the Association for Researchers in Psychology and Health (ARPH), 2.-3. February 2017, Leiden, The Netherlands. - Symmank, C., Helmert, J. R., Rohm, H. (2016).
Angeschaut und eingekauft? Wie Produktlabels die Aufmerksamkeit auf visuell suboptimale Lebensmittel lenken, GDL-Kongress Lebensmitteltechnologie 2016, 20.-22. Oktober 2016, Lemgo, Germany. - Jähn, F., Symmank, C., Zahn, S., Rohm, H. (2016).
Erwartung und sensorische Wahrnehmung von Konsumenten gegenüber suboptimalen Lebensmitteln am Beispiel von Bananen, DLG-Lebensmitteltag Sensorik, 29. September 2016, Kronberg, Germany. - Helmert, J. R., Symmank, C., Rohm, H. (2016).
Visual attention on suboptimal food: An eye tracking study, 7th European Conference on Sensory and Consumer Research (Eurosense), 11.-14. September 2016, Dijon, France. - Raak, N., Symmank, C., Zahn, S., Aschemann-Witzel, J., Rohm, H. (2016).
Food losses in the German food industry: Insights from expert interviews, 4th International ISEKI Food Conference (European Association for Integrating Food Science and Engineering Knowledge into the Food Chain), 6.-8. July 2016, Vienna, Austria. - Symmank, C., Mai, R., Hoffmann, S., Stok, F. M., Renner, B., Lien, N., Brug, J., Rohm, H. (2016).
Food decision making: A systematic interdisciplinary mapping review, 15th Annual Meeting of the International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity (ISBNPA), 8.-11. June 2016, Cape Town, South Africa. - Symmank, C., Mai, R., Hoffmann, S., Stok, F. M., Rohm, H. (2016).
Product characteristics and consumer´s food decision making: A network analysis of the marketing and business literature, 45th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 24.-27. May 2016, Oslo, Norway. - Symmank, C., Zahn, S., Jähn, F., Rohm, H. (2016).
Consumer expectation and perception of suboptimal foods: The case of bananas, 4th Nordic Conference on Consumer Research (NCCR), 18.-19. May 2016, Aarhus, Denmark. - Symmank, C., Mai, R. (2013).
The influence of packaging color on food taste inferences and healthiness: How isolated approaches lead to false conclusions, 42nd Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 4.-7. June 2013, Istanbul, Turkey.
Lehre
- Marktforschung und Konsumentenverhalten
- Handelsmarketing
- Industriegütermarketing
- Grundlagen der Betriebswirtschaf
- Handelsmanagement
- Wissenschaftliche Grundlagen
Projekte
Forschung
- Gesundheitsmarketing
- Konsumentenverhalten
- Nachhaltigkeitsmarketing
- Sensory Marketing