Zum Inhalt springen

1 Prof. Dr. sc. pol. Claudia Symmank

Studiengang Betriebswirtschaft – Handel

Studienrichtungsleiterin Betriebswirtschaft - Handel

Personendaten

Kontakt

Tel: +49 351 44722-735

E-Mail schreiben

Standort

Staatliche Studienakademie Dresden

Hans-Grundig-Straße 25

01307 Dresden

Raum 2.314

Vita

  • seit 2024: Professorin für Betriebswirtschaftslehre, insbesondere Marketing, Duale Hochschule Sachsen – Staatliche Studienakademie Dresden
  • 2018-2022: Dozentin für die Betreuung von Bachelorarbeiten, Fachhochschule Dresden, Professur für Pflegemanagement
  • 2017-2023: Sales Managerin und Online Marketing Managerin, PocketBook Readers GmbH, Radebeul
  • 2014-2018: Promotion, Professur für Marketing, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
  • 2015-2017: Projektleiterin im Projekt "COSUS - Consumers in a Sustainable Food Supply Chain", Professur für Lebensmitteltechnik, TU Dresden
  • 2014-2017: Projektleiterin im Projekt "DEDIPAC - Determinants of Diet and Physical Activity", Professur für Marketing, Christian-Albrechts-Universität zu Kiel
  • 2013-2014: Stellvertretende Projektleiterin im Projekt "InnoTech4Health", Professur für Entrepreneurship und Innovation, TU Dresden
  • 2013-2013: Projektleiterin im Projekt "Innovative Strategien zur Überwindung von impliziten produkt- und personenbezogenen Hürden für den Konsum gesunder Lebensmittel", Professur für Marketing, TU Dresden
  • 2010-2012: Masterstudium Betriebswirtschaftslehre, TU Dresden
  • 2007-2010: Bachelorstudium Wirtschaftswissenschaften, TU Dresden

Publikationen

  • Symmank, C. (2023). 
    Looked at and Bought? How Extrinsic and Intrinsic Product Characteristics Influence Food Purchases. In: Mau, G., Schweizer, M., Oriet, C. (eds), Multisensory in Stationary Retail. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 81-98.
  • Symmank, C. (2021). 
    Angeschaut und eingekauft? Wie extrinsische und intrinsische Produktmerkmale den Lebensmitteleinkauf beeinflussen. In: Mau G., ‎Schweizer M., ‎Oriet G. (Hrsg.), Multisensorik im stationären Handel: Grundlagen und Praxis der kundenzentrierten Filialgestaltung. Wiesbaden: Springer Fachmedien, 89-108.
  • Hoffmann, N. C.; Symmank, C.; Mai, R.; Rohm, T.; Stok, M.; Hoffmann, S. (2020). 
    Extrinsic Product Attributes in Consumers’ Food Decisions: Review and Network Analysis of the Marketing Literature, Journal of Marketing Management, 36 (9-10), 888-915. doi: https://doi.org/10.1080/0267257X.2020.1773514.
  • Symmank, C. (2019). 
    Extrinsic and intrinsic food product attributes in sensory and consumer research: Literature review and quantification of the findings. Management Review Quarterly, 69 (1), 39-74. https://doi.org/10.1007/s11301-018-0146-6.
  • Symmank C., Beer A., Zahn S., Rohm H. (2019). 
    Sensorische Claims – Lebensmittel-Werbung am Point of Sale. In: Heinemann S. (eds) Werbegeschichte(n). Europäische Kulturen in der Wirtschaftskommunikation, Wiesbaden: Springer VS, 171-190. https://doi.org/10.1007/978-3-658-26657-8_11.
  • Symmank, C. (2019). 
    Extrinsic and intrinsic food product attributes in sensory and consumer research: Literature review and quantification of the findings. Management Review Quarterly, 69 (1), 39-74. https://doi.org/10.1007/s11301-018-0146-6.
  • Symmank, C., Zahn, S., Rohm, H. (2018). 
    Visually suboptimal bananas: How ripeness affects consumer expectation and perception. Appetite, 120, 472-481. https://doi.org/10.1016/j.appet.2017.10.002.
  • Symmank, C., Rohm, H. (2017).
    Konsumentenakzeptanz von optisch suboptimalen Lebensmitteln. Deutsche Lebensmittel-Rundschau, 113, 417-421.
  • Symmank, C., Hoffmann, S., Mai, R., Rohm, H. (2017). 
    Einflussfaktoren auf die Lebensmittelauswahl: Ergebnisse des europäischen Forschungsprojektes FODEM. Deutsche Lebensmittel-Rundschau, 113, 113-117.
  • Helmert, J. R., Symmank, C., Rohm, H. (2017). 
    Have an eye on the buckled cucumber: An eye tracking study on visually suboptimal foods. Food Quality and Preference, 60, 40-47. http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2017.03.009.
  • Symmank, C., Mai, R., Hoffmann, S., Stok, F. M., Renner, B., Lien, N., Rohm, H. (2017). 
    Predictors of food decision making: A systematic interdisciplinary mapping (SIM) review. Appetite, 110, 25-35. https://doi.org/10.1016/j.appet.2016.11.023.
  • Symmank, C., Mai, R., Seeberg-Elverfeldt, B. (2017). 
    Ambivalente Einflüsse der Verpackungsfarbe auf das Konsumentenurteil: Helle Verpackungen als Fluch oder Segen?., Der Lebensmittelkontrolleur, 2, 11-14.
  • Raak, N., Symmank, C., Zahn, S., Aschemann-Witzel, J., Rohm, H. (2016). 
    Processing- and product-related causes for food waste and implications for the food supply chain. Waste Management, 61, 461-472. https://doi.org/10.1016/j.wasman.2016.12.027.
  • Mai, R., Symmank, C., Seeberg-Elverfeldt, B. (2016). 
    Light and pale colors in food packaging: When does this package cue signal superior healthiness or inferior tastiness?. Journal of Retailing, 92 (4), 426-444. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2016.08.002.
  • Böhme, B., Symmank, C., Rohm, H. (2016). 
    Physical and sensory properties of chocolate made with lecithin of different origin. European Journal of Lipid Science and Technology, 118 (12), 1839-1845. https://doi.org/10.1002/ejlt.201600201.
  • Symmank, C., Hoffmann, S. (2016). 
    Leugnung und Ablehnung von Verantwortung. In L. Heidbrink, C. Langbehn, J. Sombetzki (Hrsg.), Handbuch Verantwortung. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
  • Symmank, C., Krause, J., & Gurtner, S. (2015). 
    Stakeholder variety in healthcare and their integration in the medical device development process. In S. Gurtner, K. Soyez (Eds.), Challenges and Opportunities in Health Care Management. Wiesbaden: Springer International Publishing, 247-258.

 

Konferenzbeiträge:

  • Disselhoff, J. S., Niemand, T., Symmank, C. (2025).
    Gluten-free and Tasty? The Importance of the Unhealthy = Tasty Intuition for the Preference of Gluten-free Products among Consumers with Intolerance to Gluten, 
    Proceedings of the International Marketing Trends Conference (IMTC 2025), 23.-25. January 2025, Venice, Italy (forthcoming).
  • Sperling, E., Mücksch, J., Symmank, C. (2025). 
    Between Tolerance, Embarrassment and Rainbow Washing Suspicion – Perceptions of LGBT Symbols in Business Communication among Men, Proceedings of the International Marketing Trends Conference (IMTC 2025), 23.-25. January 2025, Venice, Italy (forthcoming).
  • Hoffmann, N. C., Symmank, C., Mai, R., Rohm, T., Stok, M., Hoffmann, S. (2020). 
    Extrinsic Product Attributes in Consumers’ Food Decisions: Review and Network Analysis of the Marketing Literature, AMA Winter Conference, 14.-16. February 2020, San Diego, US.
  • Symmank, C., Zahn, S., Rohm, H. (2017). 
    Consumer expectation and sensory response to yoghurt with different best-before-date, 12th Pangborn Sensory Science Symposium, 20.-24. August 2017, Providence, Rhode Island, USA.
  • Symmank, C., Hoffmann, S., Mai, R., Stok, F. M., Renner, B., Rohm, H. (2017). 
    Psychological determinants of food decision making: A systematic literature review, 6th Annual Conference of the Association for Researchers in Psychology and Health (ARPH), 2.-3. February 2017, Leiden, The Netherlands.
  • Symmank, C., Helmert, J. R., Rohm, H. (2016). 
    Angeschaut und eingekauft? Wie Produktlabels die Aufmerksamkeit auf visuell suboptimale Lebensmittel lenken, GDL-Kongress Lebensmitteltechnologie 2016, 20.-22. Oktober 2016, Lemgo, Germany.
  • Jähn, F., Symmank, C., Zahn, S., Rohm, H. (2016). 
    Erwartung und sensorische Wahrnehmung von Konsumenten gegenüber suboptimalen Lebensmitteln am Beispiel von Bananen, DLG-Lebensmitteltag Sensorik, 29. September 2016, Kronberg, Germany.
  • Helmert, J. R., Symmank, C., Rohm, H. (2016). 
    Visual attention on suboptimal food: An eye tracking study, 7th European Conference on Sensory and Consumer Research (Eurosense), 11.-14. September 2016, Dijon, France.
  • Raak, N., Symmank, C., Zahn, S., Aschemann-Witzel, J., Rohm, H. (2016). 
    Food losses in the German food industry: Insights from expert interviews, 4th International ISEKI Food Conference (European Association for Integrating Food Science and Engineering Knowledge into the Food Chain), 6.-8. July 2016, Vienna, Austria.
  • Symmank, C., Mai, R., Hoffmann, S., Stok, F. M., Renner, B., Lien, N., Brug, J., Rohm, H. (2016). 
    Food decision making: A systematic interdisciplinary mapping review, 15th Annual Meeting of the International Society of Behavioral Nutrition and Physical Activity (ISBNPA), 8.-11. June 2016, Cape Town, South Africa.
  • Symmank, C., Mai, R., Hoffmann, S., Stok, F. M., Rohm, H. (2016). 
    Product characteristics and consumer´s food decision making: A network analysis of the marketing and business literature, 45th Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 24.-27. May 2016, Oslo, Norway.
  • Symmank, C., Zahn, S., Jähn, F., Rohm, H. (2016). 
    Consumer expectation and perception of suboptimal foods: The case of bananas, 4th Nordic Conference on Consumer Research (NCCR), 18.-19. May 2016, Aarhus, Denmark.
  • Symmank, C., Mai, R. (2013). 
    The influence of packaging color on food taste inferences and healthiness: How isolated approaches lead to false conclusions, 42nd Annual Conference of the European Marketing Academy (EMAC), 4.-7. June 2013, Istanbul, Turkey.

Lehre

  • Marktforschung und Konsumentenverhalten
  • Handelsmarketing
  • Industriegütermarketing
  • Grundlagen der Betriebswirtschaf
  • Handelsmanagement
  • Wissenschaftliche Grundlagen

Projekte

Forschung

  • Gesundheitsmarketing
  • Konsumentenverhalten
  • Nachhaltigkeitsmarketing
  • Sensory Marketing

Mitgliedschaften

Privatsphären-Einstellungen

Wir verwenden auf dieser Website mehrere Arten von Cookies und Integrationen, um Ihnen ein optimales Online-Erlebnis zu ermöglichen, die Nutzerfreundlichkeit unseres Portals zu erhöhen und unsere Kommunikation mit Ihnen stetig zu verbessern. Sie können entscheiden, welche Kategorien Sie zulassen möchten und welche nicht (mehr dazu unter „Individuelle Einstellung“).

Cookies

Name Verwendung Laufzeit
privacylayerStatusvereinbarung Cookie-Hinweis1 Jahr
fe_typo_userIdentifikation der aktuellen SitzungEnde der Sitzung
PHPSESSIDIdentifikation der aktuellen SitzungEnde der Sitzung

Speicher

Name Verwendung
cc_stoerer_closed_timeZeitpunkt Schließen des Störers
cc_stoerer_pressed_stateStatus des Störers
infoFinderLastClosedZeitpunkt Schließen des Infofinders

Cookies

Name Verwendung Laufzeit
_pk_idMatomo13 Monate
_pk_refMatomo6 Monate
_pk_sesMatomo30 Minuten
_pk_cvarMatomo30 Minuten
_pk_hsrMatomo30 Minuten
_pk_testcookieMatomoEnde der Sitzung

Integrationen

Name Verwendung
youtubeYoutube Video Einbindung
vimeoVimeo Video Einbindung